Skal du jagte flere besøg eller bedre konvertering? Ideelt set begge dele, men i den virkelige verden er det sjældent noget man bare lige gør.

I dette indlæg bliver du klogere på konverteringsrate, gennemsnitsordre og trafik til din webshop, og hvor du skal starte med at sætte ind, for at forbedre din bundlinje.

Så hvor kan det bedst betale sig at sætte ind?

Der er mange faktorer, og det er selvfølgelig forskelligt fra case til case. Det kommer helt an på hvor meget trafik du har i dag, og hvordan din konverteringsrate er?

Men hele ideen med dette indlæg, er at give dig nogle værktøjer til at træffe den rigtige beslutning, og sætte ind der hvor det giver mest på bundlinjen.

For at give dig en ide om hvad forskellen er mellem at skaffe flere besøgende, forbedre konverteringsraten eller øge gennemsnitsordre værdien, så kan du prøve at lege lidt med tallene i nedenstående beregner.

Det interessante ved denne øvelse, er at få en forståelse for hvordan flere besøgende kontra en bedre konverteringsrate påvirker din omsætning.

Sådan udregner du din konverteringsrate

Konverteringer / besøgende x 100

Så har du haft 1000 besøgende og 50 ordrer, så er det 50 / 1000 x 100 = 5%

Lad mig starte med at vise dig et simpelt eksempel

En webshop har 1.000 besøgende om dagen. Deres gennemsnitsordre er kr. 500 og de har en konverteringsrate på 3%.

Det giver en omsætning på kr. 15.000,-

Sådan ser regnestykket ud:

  • besøgende x ( konverteringsraten / 100 ) x gennemsnitsordre = omsætning
  • 1000 x (3/100) x 500 = 15.000

Ud fra de tal i eksemplet, hvad kan så bedst betale sig? At skaffe 10% flere besøgende eller hæve konverteringsraten med 0,5 fra 3% til 3,5%?

Det kan være svært lige at regne ud i hovedet, men prøv at taste tallene ind herunder og se hvordan det påvirker omsætningen? Jeg tror du vil blive overrasket.

Prøv også at taste dine egne tal ind og juster på besøgende og se hvad det gør ved din omsætning ud fra samme konverteringsrate. Prøv så at justere din konverteringsrate med bare en halv eller hel procent, og se hvordan det påvirker omsætningen?

Besøg vs konverteringsrate

Sådan virker den: Du taster besøgstal, konverteringsrate og gennemsnitsordre ind, og du vil så se omsætningen i det sidste felt. Der er ingen af de tal der bliver gemt eller kan ses af andre.

Sådan får du en bedre konverteringsrate?

Der findes desværre ikke et entydigt svar på dette, men det handler kort fortalt om at have det rigtige produkt, til den rigtige pris, på det rigtige tidspunkt, uden nogle barriere for kunden.

Men så simpelt er det selvfølgelig ikke. Her er en tjekliste med nogle punkter som forhåbenlig kan hjælpe dig på vej til en bedre konverteringsrate.

  • Tag de kritiske briller på og lav en ordre på din webshop. Er der noget der er overflødigt, som potentielt kan irritere en potentiel kunde? Så fjern det.
  • I rigtige mange brancher handler de fleste kunder fra mobilen. Så husk at tjekke din webshop fra mobilen og spørg dig selv om det fungere godt nok
  • Lav nogle “Tænke højt test”. Få nogle testpersoner (det kan være naboer eller venner) til at finde nogle specifikke produkter og gennemføre en ordre, alt imens de tænker højt og du kigger dem over skulderen.
  • Hvis kunden den information vedkommende skal bruge. Det kan være pris på produkt, fragtpris, leveringstid og andre faktorer som kan være medvirkende til en beslutning.
  • Sørg for din webshop kører lynhurtigt. Der er ingen der gider langsomme websites. Det er dræbende for konverteringsraten.
  • Sørg for tydelig adresse og kontaktinformationer. Det signalere troværdighed, og gør kunden tryg. P.S. Hvornår har sidst kigget på din “Om os” side?

Hvad er en god konverteringsrate?

En god konverteringsrate for danske webshops ligger på 3-4%, men er meget branchespecifik.

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *