Jeg har arbejdet med SEO i mange år, og det har stort set altid været Google der har været fokus på. Og det er ikke uden grund, da det er den største søgemaskine når vi snakker web search.

Men måske det er på tide vi kigger lidt mere ind i Bing?

Det er stadig meget lidt trafik der kommer fra AI search, men senere i artiklen er der en guide til hvordan du step-by-step ser hvor meget AI trafik du får i GA4.

Det har ikke været nogen hemmelighed at ChatGPT samarbejder med Bing, og når nu f.eks. ChatGPT search er baseret på Bing’s indeks, så er det en god ide allerede nu at ligge en strategi for hvordan du får en bid af AI search kagen.

Jeg har tidligere skrevet om AIO (hvordan du optimere dit indhold til AI search).

Du kender sikkert Google Search Console som er et fantastisk webmaster tool. Bing har en pendant de kalder Bing Webmaster Tools. Så hvis du ikke allerede har gjort det, så login og tilføj dine sites.

Bruger du WordPress så har Bing lavet et plugin “IndexNow“, som automatisk sender data til Bing når du udgiver nyt indhold eller redigere eksisterende.

Se AI trafik i GA4 (Step-by-step guide i 14 trin)

(Denne guide er oprindelig lavet af Himanshu Sharma fra @analyticsnerd)

Når du laver en ny Channel group til AI trafik i GA4, så vil det også gælde historisk data. Så med det samme du har sat den op, kan du se hvor meget trafik dit site får fra AI search.

  1. GÅ til GA4 Admin > Data Display > Channel groups
  2. Klik på de 3 prikker i menuen ved siden af “default channel group” og klik “Copy to create nre”.
  3. Giv din nye channel group et navn.
  4. Klik på “‘”Add new channel” knappen .
  5. Giv din nye channel navnet “AI Traffic”.
  6. Vælg “condition” og vælg “Source” og “matches regex” og indsæt denne regex kode: ^.*ai|.*\.openai.*|.*copilot.*|.*chatgpt.*|.*gemini.*$
  7. Klik “Save Channel”.
  8. Vælg “Reorder” og træk din nye “AI Traffic” channel op over “referral” kanalen. Ved at sætte den over “Referral” er du sikker på at AI trafik bliver attribueret korrekt.
  9. Klik på “Save group”.
  10. Gå til Reports > Acquisition > Traffic acquisition.
  11. Gå til data tabellen og skift “Session primary channel group” til den nye AI channel.
  12. Hvis din GA4 har registreret trafik fra AI kilder, så vil du nu se al AI trafik i din nye rapport.
  13. Skriv “AI traffic” i søgefeltet og tryk enter for at filtrere på din AI traffic channel group.
  14. Tilføj en “secondary dimension” til data tabellen med “Session source/medium”. Du vil nu se noget i stil med nedenstående.
Se AI trafik i GA4 - Trin for trin guide

Kilde: https://x.com/analyticsnerd/status/1852621670566998258

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *